конспект лекций, вопросы к экзамену

Культура стародавнього Китаю

Китайська культура є однією з найдавніших. Найбільш ранні пам'ятки культури, знайдені на території Китаю, відносяться до V-III тис. до н.е. На китайській землі сформувався один з найдавніших предків сучасної людини - синантроп, що існував близько 400 тис. років тому. Однак цивілізація Стародавнього Китаю склалася дещо пізніше, ніж у Єгипті. Шумері та Індії, - лише у 11 тис. до н.е. Протягом тривалого часу вона була неіррігаціонного типу: тільки з середини I тис. до н.е. китайці стали створювати зрошувальні системи. До того ж до середини I тис. до н.е. китайська цівілі зація існувала ізольовано, у відриві від інших найдавніших цивілізацій.

Як і інші культури, китайська культура самобутня і неповторна. На відміну від індійської вона більш раціональна, прагматична, звернена до цінностей реального земного життя. Друга характерна її риса - це виняткова, величезна і визначальна роль традицій, звичаїв у ритуалів і церемонії. Звідси існуюче вираз - «китайські церемонії».

Ще одна особливість китайської культури пов'язана з релігією і ставленням до природи. Як і в інших релігіях, в китайських віруваннях обожествляются насамперед сили природи. Верховним божеством для китайців виступає Небо, головним храмом - храм Неба, а свою країну вони іменують Піднебесної. У них існує культ Сонця та інших світил. З найдавніших часів китайці поклоняються горах і водам як святиням.

Однак поряд з обожнюванням природи для китайської культури, як ні для якої іншої, характерні її естетизація і поетизація. Саме тому в ній раніше всього виникають пейзажний живопис, лірика та архітектура. Можна навіть сказати, що «пейзажний» погляд поширюється в Китаї на всі явища життя. За глибиною естетичного та поетичного проникнення в життя природи китайська культура не знає собі рівних.

Культура Стародавнього Китаю існувала з початку II тис. до н.е. і до 220 р. н.е., коли розпалася імперія Хань. Її безпосередньою попередницею була культура Янша (III тис. до н.е.) - культура пізнього неоліту. Вже на цій стадії китайці приручали тварин, обробляли поля, будували заглиблені в землю жіліше, володіли багатьма ремеслами, освоювали пиктографическое лист. Вони шанували культи Сонця, Місяця, гір і інших явищ при пологи; у них виник культ предків. Високого рівня в цей період досягають гончарні вироби. Керамічні судини - страви, чаші, амфори, глечики - прикрашаються складними геометричними (зигзаги, ромби, трикутники, кола) і зооморфними візерунками.

У II тис. до н.е., разом з виникненням цивілізації, китайська культура зазнає глибокі зміни. У цей період відбувається розпад первісного суспільства і утворення перших ранньокласових держав. Одним з них стан місто-держава Шан, що стояв на чолі великого об'єднання. Залишки цього міста, відкриті поблизу Аньяна, свідчать про те, що міста відрізнялися чіткою плануванням, оточувалися глинобитній стіною товщиною до 6 м. Палац правителя («ван») «великого роду Шан» височів на глинобитній платформі, а його дах спиралася на ряди дерев'яних колон, базами яких служили бронзові диски. У цьому палаці виявлені також кам'яні скульптури людей і тварин (бик, тигр), стінні розписи в яскравих червоних, чорних і білих тонах.

В епоху Шан китайці винаходять техніку бронзового лиття, створюють систему ієрогліфічного листи, про що свідчать найдавніші писемні пам'ятки - написи на каменях, кістках жертовних тварин, щитах черепахи. Істотно ускладнюються релігійно-міфологічні уявлення про світ. Зокрема, посилюються віра в загробне життя і значення культу предків. Більш складними стають поховання. Гробниця імператора Шана являє собою дві підземні камери, розташовані один над одним, охоронювані тотемними правоохоронцями у вигляді полузверей-напівлюдей. У камерах перебувала начиння з бронзи, кераміки і нефриту, були мечі та сокири, колісниці і багато інших предметів, необхідні в загробному житті, щоб вона нічим не відрізнялася від життя земного.

Одержали широке поширення в епоху Шан вироби з бронзи також свідчать про ускладнення релігійно-міфоло-гічних уявлень древніх китайців. Зокрема, масивні і великовагові бронзові судини, призначені для жертвоприношень духам предків і духам природи, прикрашаються геометричним орнаментом, складовим лише фон, на якому виділяються візерунки, близькі до барельєфа, що зображують бика, барана, змія, птицю, дракона і маску фантастичного звіра таоте . Ручки, кришки і кути таких судин делати у вигляді бичачих голів і тулубів драконів, а на самих посудинах зображувалися колючі зуби, плавники і луска, що примножувала їх магічний сенс. З усіх тотемний тварин основними покровителями людини найчастіше за все виступають тигр, баран і дракон.

У I тис. до н.е. у всіх сферах життя Стародавнього Китаю відбуваються найзначніші зрушення і зміни. До початку I тис. до н.е. царство Шан була завойована західними чжоусцами, внаслідок чого виникла велика, але нетривке державне утворення Західний Чжоу, правителі якого перейняли від шанців титул «ван».

У цей час завершується розробка релігійного вчення про божественне походження «царственості» і священному праві на владу чжоусском ванів, яке спиралося на міфологічні уявлення та виходило з чжоусском культу неба як верховного божества. Так вперше була створена єдина і струнка міфологічна історія Китаю, що включала культ первопредков і оповідає про золотий вік мудрих правителів давнини. Чжоусском ван був проголошений Сином Неба і Єдиним його земним втіленням. Він наділявся магічною силою де, що робила його посередником між небом і людьми, а також владикою Піднебесної. Пізніше, у VIII ст. до н.е., Західний Чжоу опиняється під владою Східного Чжоу, однак і це нове утворення, і багато інших держав визнавали над собою священний пріоритет чжоусском-го правителя як Сина Неба. До кінця першої половини I тис. до н.е. на території Серединних царств утворюється етнос хуася і виникає уявлення про його перевагу над народами всієї іншої периферії - «варварів чотирьох сторін світу». Виниклий культурний етноцентризм надалі ще більше посилюється.

У середині I тис. до н.е. Китай переживає бурхливий соціально-економічне зростання. Складаються нові центри торгівлі, чисельність населення багатьох міст наближається до півмільйона. Високого рівня досягають плавка заліза і використання залізних знарядь. Успішно розвиваються ремесла, будуються гідротехнічні споруди. У землеробстві широко використовуються зрошувальні системи.

Особливої ​​виділення заслуговує так звана епоха «Борються царств» - «Чжаньго» (V-III ст. До н.е.), коли між кількома сильними державами йшла боротьба за гегемонію. У цій боротьбі особливу роль зіграло царство Цинь: по імені цього царства всіх стародавніх китайців називають «ціньцам». Воно також послужило основою для найменування Китаю на європейських мовах: латинського Сіне, французького Шин, німецького Хіна, англійської Чайна.

Епоха «Борються царств» вважається класичною в історії культури Стародавнього Китаю. Її також називають епохою «суперництва ста шкіл». Країна справді переживає небачений духовний і інтелектуальний підйом. Прискорюється розвиток наукових знанні. В астрономії уточнюється тривалість сонячного року, створюється місячно-сонячний календар, складається зоряний каталог, обчислюються місячні затемнення, складається концепція руху небесних світил - «дао».

Успішно розвиваються математика та інші науки. Зокрема, публікується «Трактат про гори і морях». Зростання наукових знань веде до ослаблення релігійно-міфологічного мислення, викликає навіть деякий релігійний скептицизм. Про це свідчить трактат «Питання до Неба», де звучить критика міфологічних уявлень.

Епоха Чжаньго стала золотим століттям китайської філософії, у цей період складаються всі основні філософські течії - конфуціанство, даосизм і легізм.

Засновник конфуціанства - Кун-цзи (551-479 до н.е.) - обрав темою своїх роздумів НЕ проблему буття або пізнання, але відносини між людьми. Спостерігаючи навколо себе нескінченну боротьбу всіх проти всіх, він бачив шлях до встановлення миру, порядку, соціальної гармонії у відродженні вікових традицій, звичаїв і ритуалів. Він вважав, що головне завдання виховання людини полягає в освоєнні їм строгих норм і правил відносин між рівними і нерівними, старшими і молодшими, вищими і нижчими, батьком і дітьми.
Конфуцій був рішучим противником будь-яких нововведень і реформ. На його думку, саме минуле, забута давня мудрість таять в собі ключі від вирішення проблем сьогодення. Освоєння досвіду минулого і традицій має допомогти людині правильно усвідомити своє місце в житті і зрозуміти просту істину: «Правитель повинен бути правителем, батько - батьком, син - сином». Конфуцій розглядав суспільство-державу як велику сім'ю, де головним носієм норм і правил поведінки виступає гуманний правитель.

Створене Конфуцієм і його послідовниками вчення виходить за рамки філософії і релігії і становить основу всього укладу життя. У ньому можна знайти відповідь і на питання про сенс життя, і про те, як вести себе в конкретній ситуації. Конфуціанство зіграю визначальну роль у створенні старокитайської системи освіти, де явне перевага віддавалася гуманітарним наукам. Завдяки цій системі в китайському суспільстві сформувалося досить широке стан освічених чиновників, яке становило привілейовану еліту і нагадувала за своєю соціальною ролі касту жерців в Індії. Конфуціанство сприяло посиленню китайського культурного етноцентризму.

Приблизно одночасно з конфуціанством в Китаї виникло інше впливове релігійно-філософське протягом - даосизм, засновником якого вважається легендарний Лао-Цзи. У вченні головна увага приділяється законам, які у природі. В основі даосизму лежить ідея про дао-шляху, або вчення про «шляхи природи», про вічну мінливості світу. Своє кредо Jlao-Цзи формулює так: «Людина слідує законам Неба. Небо слід законам дао. а дао слід самому собі ».

Як і конфуціанство, даосизм не обмежується рамками філософії і релігії, а становить особливий спосіб життя. Він багато чого запозичив у буддизму та йоги, зокрема систему фізичних і дихальних вправ. У цьому плані кінцевою метою для його прихильників є досягнення безсмертя. Даосизм розвиває теорію пасивності і недіяння, спонукає до відмови від активної участі в житті, до втечі від суєти повсякденності, до споглядальності. Принцип недіяння поширюється і на правителя: «Найкращий правитель той, про якого народ знає лише те, що він існує».

У коло інтересів даосизму входило не тільки природознавство, а й так звані окультні науки, зокрема алхімія. Експерименти китайських алхіміків зрештою привели до винаходу пороху. Особливе місце займала також геомантія - наука про зв'язок космосу і земного рельєфу. Тут знання і рекомендації китайських магів не тільки мали велике значення для хліборобів і архітекторів, а й привели до винаходу компаса. Важлива роль належала також астрології, особливо в складанні гороскопів на всі випадки життя.

Багато принципів даосизму створили філософську основу відомих китайських єдиноборств. включаючи у-шу. Саме даосизм зіграв ключову роль у естетизації і поетизації природи, що стало в китайській культурі одним з головних принципів ставлення людини до природи.
Ще одним впливовим філософським течією став легізм, який спочатку виступав опонентом конфуціанства, але згодом майже повністю розчинився в ньому. На відміну від конфуціанства легізм в будівництві сильної держави спирався не на мораль і традицію, а на строгі і суворі закони, вважаючи, що політика несумісна з мораллю.
Для легистов головними способами управління людиною, суспільством і державою виступали примус, строга дисципліна, старанність і покору, жорстокі покарання, особиста відповідальність і заслуги. Легісти розробили концепцію деспотичної держави, яка з конфуціанськими поправками була реалізована в Стародавньому Китаї і з невеликими змінами проіснувала до початку XX ст.

Художня культура Стародавнього Китаю

Епоха «Борються царств» характеризується також значними подіями в галузі художньої культури. У цей період суттєво розширюється коло уражених мистецтвом тем. Створюється перший трактат з архітектури «Чжоулі». в якому закріплюються строгі принципи чіткої планування міста з зазначенням розмірів і розташування будівель, ширини головних вулиць і доріг.

Великих успіхів досягає література. До цього часу завершується створення знаменитого пам'ятника китайської словесності - «Книги пісень» - «Шицзин» (X1-VI ст. До н.е.), що включила в себе більше 300 Несен і віршів, відбір і редакція яких приписується Конфуцію.
У цей період творить великий китайський поет Цюй Юань (340 - 278 до н.е.), який був одночасно і ліриком і трагіком. Витоками його творчості були народна поезія і міфи. Його твори відрізняються вишуканою формою і глибоким змістом. Опинившись у вигнанні, Цюй Юань створив оду «Скорбота вигнанця», що стала поетичної ісповедио старця. Другим великим поетом став Суп Юй (290-222 до н.е.), твори якого наповнені надією і життєрадісністю. Він став першим співаком жіночої краси і любові.

Свого найвищого підйому культура Стародавнього Китаю досягає на його завершальній стадії - з 111 в. до н.е. до 111 в. н.е. Цьому сприяли глибокі зміни в інших сферах життя.
Міністр циньской царства Шан Ян, спираючись на ідеї легізму, виступив ініціатором широких реформ, в результаті яких було встановлено єдине законодавство і судочинство; скасовані спадкові титули і привілеї; місце колісниць і бронзової зброї в армії зайняли кіннота і залізну зброю і т.д. Реформи проводилися методами найжорстокішого насильства і примусу, однак завдяки їм царство Цинь, спираючись на найсильнішу армію, змогло підпорядкувати собі всі інші «борються царства», ставши потужною і централізованої державою. У 221 р. до н.е. ціньського правитель прийняв новий титул «Хуанді» - «імператор Цінь». У 206 р. до н.е. династія Цинь поступається місцем нової династії Хань, яка залишається при владі до кінця існування Стародавнього Китаю - до 220 р. н.е.
В епоху Хань Китайська імперія стає однією з найсильніших у світі. Її населення досягла 60 млн жителів, що становило 1/5 світового населення. Сучасні китайці називають себе ханьцамі.

У цей період Китай переживає справжній соціально-економічний розквіт. Країна покривається мережею доріг, що зв'язали центри провінцій зі столицею. Споруджуються численні канали як дешеві транспортні артерії, що стимулювало торговий обмін.
У сільському господарстві використовуються самі передові технології вирощення з використанням добрив і сівозмін. Високого рівня досягають ремесла. Особливої ​​виділення заслуговує виробництво шовку, де Китай володів абсолютною монополією. Сусідні з Тран марно намагалися розкрити таємниці шовкової технології. До I в. до н.е. обсяги виробництва шовку досягають величезних розмірів. Він стає головним товаром китайського експорту.

Приблизно те ж саме можна сказати про лаковому виробництві. Створений китайцями лак не знав собі рівних. Він використовувався для покриття зброї та предметів військового спорядження, дерева і тканин, збільшуючи термін їх збереження і надаючи їм прекрасний естетичний вигляд. Лакові вироби мали величезний попит як усередині країни, так і за її межами.

Найбільшим досягненням Стародавнього Китаю став винахід паперу (II-I ст. До н.е.), яка викликала справжній переворот у всій культурі. Не менше значення мало також доведене до досконалості ієрогліфічне письмо, сприйняте в Кореї, В'єтнамі та Японії.

У художніх ремеслах даного періоду затверджуються риси зрілого та високої досконалості, які стають основними стилістичними властивостями наступних епох. Зокрема, бронзові судини мають більш обтічні і прості форми, вони втрачають свій магічний зміст. Орнамент поступається місцем інкрустації різнобарвними металами.

У Цинь-Ханьскую епоху Китай встановлює широкі й інтенсивні зв'язки з іншими державами. Особливу роль у цьому відігравав Великий шовковий шлях протяжністю в 7 тис. км, по якому йшли торгові каравани в Середню Азію, Індію, Іран і країни Середземномор'я. Крім шовку Китай постачав на міжнародний ринок залізо, нікель, дорогоцінні метали, лакові, бронзові, керамічні та інші вироби.

У Ханьский період складаються сприятливі умови для розвитку науки. Китайські вчені як би підводять підсумки, систематизують вже накопичені знання про світ і сміливо йдуть далі. У математиці створюється трактат «Математика в дев'яти книгах», де вперше в історії математичної науки йдеться про негативні числах і наводяться правила операцій над ними.
В астрології уточнюється і розширюється карта зоряного неба, на якій відзначається 28 сузір'їв, робиться запис про спостереження сонячних плям, винаходиться перший небесний глобус. У медицині складається каталог медичних книг, де перераховані 36 трактатів. містять відомості по різним хворобам, пишеться перший китайський трактат з фармакології. До цього слід додати винахід першого в світі сейсмографа.

Не менш успішно розвиваються гуманітарні науки. Зокрема, виникають філологія, поетика, складаються перші словники. Сима Цянь (145-86 до н.е.) - «батько» китайської історії - створює фундаментальну працю «Історичні записки» (130 томів), в яких не тільки викладається майже вся давньокитайська історія, але і даються відомості з історії сусідніх країн і народів.

Небачений підйом переживає художня культура. У Цинь-Ханьскую епоху остаточно складаються класичні форми традиційної китайської архітектури, які зберігаються до наших днів. Високого рівня досягає містобудування. Головні центри імперії - Лоян і Чань-ань - відрізняються чіткою плануванням і красою вулиць. Китайські зодчі з успіхом будували будинки в два-три поверхи і більше, з багатоярусної дахом з кольорової черепиці. Найзнаменитішим архітектурним пам'ятником Древнього Китаю стала Велика китайська стіна. Найбільш відомий її ділянка (750 км) знаходиться недалеко від Пекіна, де вона має ширину 5-8 м і висоту до 10 м. Вся ж довжина стіни з усіма відгалуженнями становить більше 6 тис. км.

Не менш дивним пам'ятником є ​​також похоронний комплекс імператора Цинь Ши-Хуанді. Він вражає не тільки своїми грандіозними масштабами, а й вмістом гігантського підземного палацу. Приміщення цього палацу заповнені рядами стоять плечем до плеча фігур керамічних воїнів, коней і колісниць, виконаних у натуральну величину. Все це глиняне військо налічує три тисячі піхотинців і вершників.

Значного рівня досягає скульптурний рельєф. Найбільш цікавими видаються рельєфи з Шаньдуна, виявлені в поховальному храмі знатного роду У, а також кам'яні рельєфи їх могильних склепів в Сичуані. На перших зображені сюжети на релігійні та міфологічні теми, сцени битв, полювання, прийому гостей і т.д. На других зустрічаються сцени з народного життя - жнива, мисливство, важка праця в соляних копальнях.

У Ханьский період з'являється станковий живопис, про що свідчить знайдена частина картини із зображенням на шовку дівчата, фенікса і дракона. Для розвитку живопису та образотворчого мистецтва велике значення мало винахід волосяний кисті і туші.

Епоха Хань була часом розквіту літератури, а останні її десятиріччя (196-220 н.е.) - вважаються золотим століттям китайської поезії. Багато імператорів заохочували розвиток літератури і мистецтва. наближали до двору кращих поетів, письменників і вчених. Саме так чинив імператор Уді. який створив при своєму дворі велику бібліотеку і музичну палату, де збиралися і оброблялися народні пісні, творилися нові музичні твори.

Найвидатнішим поетом ханьської епохи став Сима Сянжу (179-118 до н.е.). Він оспівував безкраї простори і краси Імперії, її могутність, а також самого «великої людини» - імператора Уді. Найбільш відомими творами є ода «Красуня» і пісенька «Вудка», створена в наслідування народним ліричним пісням. Блискучими поетами були також Лу Цзя, Цзя І. Поряд з поезією в ханьский період створюються перші великі твори художньої прози, легенди, казки, книги чудес і фантастики.

Найвищого піднесення і розквіту китайська культура досягне пізніше, в середині століття, проте всі необхідні основи і передумови були закладені вже в старокитайської цивілізації і культурі. Епоха Чжаньго-Цинь-Хань мала для Китаю та всієї Східної Азії приблизно таке ж значення, що і греко-римська культура для Західної Європи.

03.11.2014; 20:37
просмотров: 23224